A logo for dierenkliniek papendrecht with a dog , cat , and rabbit.

April 2022 Maand van het konijn

Als praktijk hebben wij besloten om in april extra aandacht te besteden aan de gezondheid van het konijn.

Want hoewel heel veel huisdiereigenaren erg goed voor hun konijnen zorgen, zijn er toch wel enkele aspecten die extra aandacht verdienen !

- Konijnen zijn erg sociale dieren en kunnen het best niet alleen gehouden worden.  De ideale combinatie is

een gecastreerde rammelaar ( mannelijk konijn ) en een gecastreerd voedstertje ( vrouwtje ). Konijnen

vinden elkaar echter niet sowieso aardig.  Stichtingen zoals het Knaagspoor in Ridderkerk bieden her-

plaatsers aan.  Wanneer het tijdens een date klikt met uw konijn, kunt u een flinke portie levensgeluk voor

hem / haar adopteren.

- Mannetjes worden vaak gecastreerd ter preventie van voortplanting en van ongewenst sexueel gedrag.

Maar ook voedsters laat u het best castreren.  Hierbij worden beide eierstokken en de baarmoeder

operatief verwijderd.  Dit gebeurt met aangepaste gasnarcose, adequate pijnstilling en extra maag-

darmstimulans.  Elk konijn dat bij ons onder narcose geweest is, wordt standaard gevoerd alvorens het

naar huis gaat .  Net als bij rammelaars helpt castratie bij voedsters tegen ongewenste agressie maar het

voorkomt ook baarmoedertumoren.   Deze komen bij niet-gecastreerde vrouwtjes erg vaak voor en zijn

een belangrijke doodsoorzaak.

- De voeding is net als bij al onze huisdieren ook bij het konijn van levensbelang !  Deze bestaat hoofd-

zakelijk uit hooi aangevuld met een beperkte hoeveelheid biks ( dus geen mengvoer ) en een wisselende

hoeveelheid aan groenvoer.  Ook knagen is noodzakelijk voor konijnen. Tijdens de maand april krijgt elk

konijn bij zijn vaccinatie een verantwoord knapzakje met lekkers ;).

- Vaccinatie is een must ! ook voor binnenkonijnen.  Ons nobivac myxo rhd plus vaccin heeft een uit-

stekende bescherming tegen myxomatose, rhd 1 en rhd 2, stuk voor stuk erg besmettelijke en dodelijke

ziektes.  Tijdens de maand april bieden wij u 10 % korting aan op deze vaccinatie.  Dit omdat wij het zo

belangrijk vinden, uw konijnen verdienen het !

Recente Blogs

door Online-Creaties C. Reestman 19 okt., 2023
Receptie 18 november 12h00 op de praktijk
door dries 30 mrt., 2022
Vaak worden vogels pas aangeboden bij de dierenarts als deze al erg ziek zijn.
door dries 09 feb., 2022
Februari maand van het gebit
Show More