A logo for dierenkliniek papendrecht with a dog , cat , and rabbit.

Konijnen & knaagdieren

Vaccinatie

Elk jaar dienen konijnen gevaccineerd te worden tegen zowel myxomatose als RHD (type 1 en 2). Beide ziektes zijn dodelijk en kunnen niet behandeld worden. Konijnen kunnen geïnfecteerd worden door rechtstreeks contact maar ook door insectensteken of contact met besmet materiaal (bijvoorbeeld hooi, vers geplukt gras waar wilde konijnen bij kunnen komen). Vaccineren is dus van levensbelang voor zowel buiten als binnen konijnen!

Voeding

Konijnen dienen ad libitum de beschikking te hebben over hooi (ruwvoer). Daarnaast hebben ze een beperkte hoeveelheid krachtvoer nodig, de zogenaamde biks. Het geven van een mengvoer moet vermeden worden daar konijnen dan altijd selectief gaan eten waardoor ze te weinig van essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen. Dit kan resulteren in latere gebitsafwijkingen.

Als laatste kan dagelijks verse groente verstrekt worden.

Knaag – en likstenen zijn uit den boze. Deze kunnen zorgen voor een overmaat van calcium wat urinewegproblemen kan veroorzaken.

Groepsdieren

Konijnen zijn echte groepsdieren en willen met een of meerdere maatjes gehouden worden. Hierbij werkt het best om twee konijnen van gescheiden geslacht te houden. Dit wel na castratie om te voorkomen dat ze zich voortplanten

Castratie en sterilisatie

Ons advies is om zowel het mannetje als het vrouwtje te castreren. Hierbij wordt naast de voortplanting ook heel wat gedragsproblemen voorkomen. Een bijkomende reden is het voorkomen van baarmoedertumoren bij het vrouwtje

De operatie gebeurt met aangepaste (gas) narcose, pijnstilling, maag darm stimulans, extra zuurstof en warmte waardoor alles erg veilig verloopt.

Een zwart konijn met een gele stok in zijn bek
Een persoon houdt een bruin en wit konijn in zijn handen.